NH

Vi hade teori idag, vi skulle ha horsmanship. Hade ju tänkt ha Ramera men då reds hon på andra sidan så då tog jag Ella istället.
Ibörjan så tränade vi lite grunövninga som backa, påbörjan till "skickningar", halt och att hästen ska komma till en.  Hon lyssnade väldigt bra på alla dessa övningar.
Sen så tränade vi så att hästen skulle sänka nacken genom att trycka på manken och sen dra handen längre och längre upp mot öronen tills hästen sänker huvudet. Ibörjan ville hon inte alls sänka nacken utan kastade huvudet mot sidan. Men sen emot slutet så gjorde jag det några gånger innan vi gick in och då sänkte hon nacken nästan på en gång.

Efter kanske halva tiden så började vi använda lite grejer runt omkring oss som vi hade byggt fram. Vi skulle "skicka" hästen genom två par hinderstöd som skulle likna en transport. Sen så skulle vi även "skicka" hästen över en madrass. Ibörjan så sprang hon bara förbi så då hjälpte Helen mig. Första gången hoppade hon över hela madassem, sen fick jag testa en gång själv och då klev hon över lugnt.

Sen sista övningen skulle vi böja hästens huvud genom att lägga handen på manken och dra lite lätt i repet.
Det lyssnade hon super bra på, böjde huvudet på en gång emot mig.

Det var en rolig teori tycker jag. Man fick så mycket bättre komunikation med hästen och allt vi gjorde var så himla harmoniskt. Hon var riktigt lugn och typ la huvudet i min famn hela tiden. Söt häst!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0