Att komma över hindret

Ridlektion, cavaletti, på Wazoo. Låter väl trevligt? Hade rätt otrevligt.. Jag käner ganska direkt när jag inte fungerar med hästen. Vilket händer många gånger och idag insåg jag det med Wazoo. Det är inte roligt att sitta på ett djur med så mycket kraft och veta att hej, vad jag än gör så är det du som bestämmer. Jag var livrädd hela lektionen, vågade knappt sitta ned i sadeln, hålla om med benen, varför? Jag vet inte, jag fann aldrig någon tillit till honom. Och så är det ju, vi fungerar inte med alla hästar. Det är så konstig men så glasklart. Vi kom igenom banan, han hoppade allt trots att jag fesred med hjärtat i halsgropen. Fick sen hoppa upp på Boomerang, en häst som inte gillar att hoppa. På honom kändes det så himla mycket bättre jämfört med Wazoo. Rätt konstigt med tanke på det faktum att Boomerang inte alls tycker det är speciellt kul att hoppa och anstränga sig i onödan. Men jag fann en trygghet i det och hoppade några skutt och det kändes bra. Jag fick driva på ordentligt men han hoppade. Det såg inte prydligt ut men det kändes tryggt. Haha det är så himla konstigt med hästar. Med Ramera, en halvt blind häst, hon kan jag hoppa höjder med utan att tveka, just för att jag litar på henne och hon på mig. Men Wazoo som är världens hopstjärna, vågade jag knappt hoppa 50 cm på, eftersom vi inte litade på varandra alls. Så med denna lektion i bagaget har jag lärt mig att uppskatta de hästar jag litar på men även att faktiskt utmana sina rädslor. Att lära sig acceptera att man inte passar ihop med alla hästar, precis som med människor. Det är så otroligt fascinerande med hästar. Det är därför jag håller på med denna sport!
Favorithästen
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0